Wednesday, March 30, 2011

Apakah iodin?

pasti ramai yang tetanya-tanya bukan, apa itu iodin?
kebiasaan nya, kita mendengar perkataan iodin, bila terluka,
kerana iodin la yg  biasa nya di beri doktor..
orang kita panggil ubat kuning..


apakah iodin?
iodin ialah makanan yg sgt penting kpd manusia.iodin diperlukan ntk merangsang proses pembesaran,perkembangan saraf dan pembetukan sel otak, terutama kanak-kanak.kekurangan zat iodin di dalam badan akan menjejaskan kesihatan, terutama sekali kecerdasan otak.

Berapa Banyakkah Iodin Diperlukan?
Org dewasa hanya memerlukan 150 mikrogram (mg) iodin setiap hari.jumlah ini amat sedikit umpama kepala pin peniti kecil,pengambilan makanan yang kaya dengan zat iodin atau penggunann garam beriodin dalam masakan dapat memenuhi keperluan zat iodin harian kita.

Kekurangan Iodin
anda berisiko sekiranya :
1: kurang mengmbil mkanan yg kaya dgn iodin,iaitu mknan laut sprt ikan,udang,sotong,ketam,kerang dan rumpai laut.
2: makan makann mengandungi bahan yg mghalang penyerapan zat iodin ,sperti pucuk ubi,ubi kayu dan kobis , secara berlebihan.

Tanda-tandanya
satu daripada tanda kekurangan iodin yg paling ketara ialah bengkak di pangkal leher.keadaan ini dikenali sebagai goiter (beguk) yang disebabkan oleh pembesaran kalenjar tiroid . pada peringkat awal,tidak semua goiter dapat dilihat, tetapi hanya dapt dikesan melalui pemeriksaan rapi.

Kesan-Kesannya
dalam kalangan kanak-kanak
kekurangan iodin yang teruk dalam kalangan kanak-kanak menyebabkan kelahiran anak yg mengalami keadaan kretinisme yang mempunyai ciri kerdil, kerencatan akal dan fizikal serta pekak bisu.

*sumber..Dewan Siswa
oleh Noraini Aziz

No comments: