Friday, July 15, 2011

adik ku dikampong!!

assalamualaikum.. sebelum aku cite pasal adik aku, nk ucap thanks to ANIS HAMIZAH yg telah memberi aku semangat menulis kembali... walaupun bukanlah boleh menambah perbendaharaan kata aku dalam BM, tapi blh melatih jari jemari kecil aku menari atas keyboard.

abah ngan aqib(adik aku) balik kg, dari hari khamis sampai hari ahad, baru 2 hari kat kampong pon, dah mcm2 cerita pasal aqib aku dengar dari mama, and aku bual sendiri dengan dia melalui telepon..
semalam aku call dia, tp sebelum tu mama yang call, dia cakap ape tau, " mama nk cakap ape lagi?dengan suara manja budak2 tangan aqib lenguh la, sebab telepon nenek ni berat sangat" hahaha mentang2 kat sini pakai handphone, pegang talipon rumah pon sampai lenguh ke? hey! budak...budak...

pastu aku pulak call dia, masa aku nk letak, akk aku nk cakap ngan dia, pastu dah cakap2 skit, dia cepat2 cakap bai bai bai,.. pastu " bai!! ade semut ni, ade semut ni...!!" *amboi, betul2 kat kg, semut sume ade... sini pon ade smeut jugak


tadi, abah msj mak aku, abh cakap aqib geram ngan ayam,
dia lalu sebelah ayam yg bawak anak, korang tau lah kan, kalau ayam, dia jaga anak dia mcm mna, klu jln 10 meter pon dia dh kejar, nk dekat skit pon tak blh, ngan anak dia, ayam pon sayang anak, manusia blh buang2  gitu aje,, 
pastu ayam tu kejar lah aqib, dia punya lah tka puas hati, dia pegi kat abah sambil nanis, "abah... nape ayam tu cari gadoh ngan aqib? aqib tak cari gadoh ngan dia pon" *ni sambil nangis tau, kelakar je aku dengar cerita dia ni, dah macam gadoh ngan anak jiran, fenomena dulu sekrang dan akan dtg kan biasa lah, budak2 mesti suka gadoh ngan anak jiran mak dia, pstu ngan mk2 dia skali gadoh,,,hahahha

abah kate, "biar je ah ayam tu, biasa lah, dia nak jage anak dia, dia sayang ank dia, sbb tu dia kejar aqib,"
pastu dia nangis lagi, "tapi aqib tak cari gaduh ngan dia pon!! uwek3!! ;( nangis lagi, last2 abah ckp " aqib pegi lah ambik senjata pukul dia, "
dia pon pegi lah amek ntah ape2 senjata, mungkin kayu kot, dia pegi kejar ayam betina bawak anak tu, perghh agak nya puas lah tu hati dia dapat kejar ayam yg cari gadoh ngan dia...

*nanti dia balik aku nk tanye dia pasal ayam tu, ape dh jadi? apakah mungkin anak nya telah menjadi yatim? oh tidak!! haha

No comments: