Thursday, June 9, 2011

tips dari en.osman affan untuk mendapat kejayaan

Insyaallah,
assalamualaikum
dimana ada kemahuan disitu ada jalan, dimana ada usaha, disitu terdapatnya kerjayaan

kalau tak dipecahkan ruyung mana nak dapat sagunya
tapi ini tips paling mudah, untuk memberi semangat, dan sebagai symbolic janji kepada diri sendiri
kita tulis apa yang kita nak capai dalam masa satu tahun dalam satu kertas, sebanyakk yang mungkin, kalau ade 15 benda yang kita nak capai, tulis kesemua 15 tu. lagi banyak lagi bagus, sbb peratus untuk menjadi, bakal menjadi lebih besar.. kemudian simpan dalam tempat yang jarang sangat kita bukak,
setahun kemudian baru bukak dan bace, kemudian kira berapa yang menjadi

so, this is what i've listed..(2010 hingga 2011)
1 : 8A dalam PMR
2 : pandai bawak kereta
3: dapat handphone camera
4: belikan nenek aku something
5: dapat nombor satu dalam kelas
6 : ubah someone to be a good person
7: pandai mentadbir *sebagai seorang pemimpin/pengawas di sekolah
8: nak ade sebuah novel
9: bagi hadiah birthday kat mama dan abah
10 : menang apa2 pertandingan dianjurkan oleh mana2 surat khabar atau majalah

apa yang saya telah capai

1 : saya dapat 6 A sahaja, tapi alhamdulillah, sbb x jauh beza
2 : bawak kereta?? ermm.. aku pndai, tapi stakat jalan yang tak de kereta lain lgsung, jln lurus no belok2, and kereta tu mestilah kereta kancil, keluaran perodua, manual..hehe.. *bnyk nye syarat, mcm tukang buat jalan tu, bpk sedare aku plk, ske2 je x kasi orang lain lalu.
3 : dah dapat, abah kasi sbb !@#$%^&*()!@&*() tak blh bagi tahu, rahsia, nanti korang mintak duit dia..haha
4 : ade lah, belikan nenek aku cawan, cawan tu siap ade straw, aku tak tau nak cakap cammane, bagi yg pernah tgk tu, prnh la, bg yg x pernah tgk tu, korang carik kat 2-mart, sebelah tesco kuala selangor, ha kat situ aku beli.. CAWAN PLASTIC JE,
5 : nombor 3 penah la,tu pon bukan sebab aku ni pndai sangat, just because of org yg pandai2 kat dlm kelas aku tu, cina, dan dorang gagal bahasa melayu, yang lain semua dah ok, smpai kat babb bahasa melayu, fail!! so dorg kene lah dduk kat nombor last2..hehe ..bahasa melayu aku 45 je, tolak lima dah gagal...
6 : tak tau lah aku penah ke tak ubah orang menjadi insan lebih baik, ye lah, mane lah kita tahu kan, orang lain tu berubah sbb ape dan siapa.. but i hope so.. harap 2 aku tak jadi lebihan dunia, yang stakat hidup didunia, free2, x menyumbang apa2 langsung.
7 : aku rasa sejak mengikuti kem yang dah berbagai2 , walaupun yang aku sukarela tak nak pegi, aku punye tahap kepimpinan tu dah meningkat lah skit kot, rasenye lah..* nadwah kepimpinan islam mmg aku nak pegi : no paksa2..
8 : novel? hahaha jangan kata sebuah, 10 buah pon aku dah ade, x caye korang gi lah cari kat pasaran 2 muka surat pon tak siap lagi, stakat tulis rangka dan biarkan ia terkubur dan berhabuk..
9 : dah,
10 : haha tak penah ada usaha pon nak masuk apa2 pertandingan kat majalah or surat khabar... tapi niat tu ade, nak turut serta dalam apa2 pertandingan..

tgk, banyak jugak kan, yang aku dapat capai, dalam masa setahun, IYA mmg kalau stakat tulis dan tunggu, semua ni tak kan jadi, tapi mcm yg aku dah cakap tadi, tulis, dan jadikannya sebagai pendorong, untuk kita capai apa yang kita tulis, nescaya kita akan rasa TERSANGAT seronok, bila kita bukak balik kertas tu,setahun kemudian,..
wasalam, dari shahin kitty yang gedix daa

2 comments:

Aqeela Yuen said...

haha , takpe :) buat list baru untuk tahun ni smpi lepas dpt result SPM . insyaAllah akan tercapai apa yg inaaz hendakkan .

Unknown said...

tulah, hari tu nak buat list baru untuk this year till next year. tapi lupa pulak..