Friday, June 17, 2011

adab sesama manusia

Assalamualaikum, para pembaca yang budiman, serta friendly..sbb klu x friend ly, die x kan baca entry aku sampai petang..haha

adab -adab sesama manusia yang bakal aku catatkan ni, bukanlah dari mana2 teks yang sahih, mahupun berkelulusan kementerian pelajaran...

entry ni lebih kepada apa yang aku sendiri karut kan, kira pendapat personal lah,, bace sini, sampai sini je, 


adab yang pertama, ketika bercakap
semestinya kene bersopan, yelah, kau tu cakap ngan orang, bukan hewan
silap2 kalau ade mak cik 2 lalu, dia tgk korang sopan, dia amek jadi menantu...hahaha
keduanya, becakap tu, tak yah nak belagak sangat lah, orang lain pon ade hati, perasaan, maruah dan sebagainya
contoh nye cam ni,
kalau kawan kita tu orang kurang berada, jangan lah korang cakap pasal kereta PORSCHE bapak kau, yang besar, mewah, bergaya, lagi menggiurkan,,
contoh kedua, jangan lah korang cakap, bila datang rumah kawan korang tu, tak selesa lah, apelah, senyap2 sudaaa, kecik ke, ape ke, senyap je, pastu tak payah datang lagi, lain kali,



adab kedua, semasa berlawak,
kalau kawan ko tu orang yang pendiam or tak pandai bergurau, korang kene lah bergurau cara dorang, jangan lah melebih2 pulak, nanti dorang tak paham, tak pasal2 selisih faham

adab ketiga, untuk pelajaran kita hari ini, lepas tu cikgu nak keluar dah
adab ketika : mengadu masalah ko kat kawan, ko tgk lah sikit, kawan ko tu jenis yang macam mane, kalau dia pon jenis yang bermasalah, tak de guna ko cakap kat dia, nanti dia terasa balik ade lah, karang dia ingt ko perli dia lak, tak pon,ape ko tak suka orang lain buat kat ko, pastu korang cerita kat orang yang buat benda yang ko tak suka tu, FAHAM KE NI?
kalau faham kasi angguk lu punya kepala


biar ar entry ni bermanfaat untuk korang jadikan panduan bila berhadapan ngan kawan2

yang penting, pilih dulu kawan yang SEBULU ngan korang, then only tak rasa bosan, sbb good friend never let you do stupid thing alone...*ayat ni, aku bedal je, haha
selain daripada itu, kita mesti lah cepat memaafkan orang lain, dengan kadar segera!!!
supaya salah kita pon orang senang nak maaf kan..

AKU NI PANDAI CAKAP DAN BUAT ENTRY MENGARUT JER, TAPI AKU PON TAK BETOL GAK, SO, SAMA 2 LAH KITA SALIN DOA MENDOAKAN

2 comments:

al_hakim said...

ikut apa yg disuruh Islam kan senang..pasti tiada masalah...=) nice sharing...

Unknown said...

hehe betul tuh,
tapi ni stakat share and mengarut aje lebih,, hehe
pembaca entry saya semua kene gunakan kepandaian, untuk ambil yang baik, jauhkan yang tak betul,,apa yang saya tulis, hehehe

:)